Процес навчання і виховання проходить швидше, цікавіше та інтенсивніше в грі. Гра включає в діяльність емоції, тому сприйняття інформації чи способу діяльності відбувається глибоко ті системно.
Принципова відмінність ігрової від будь-якої іншої діяльності полягає в тому, що в грі беруть участь за власним бажанням. І в грі можна легше вирішити ті чи інші проблеми. Наприклад, створити систему самоврядування в дитячому колективі, скласти план роботи, органнізувати якийсь захід, визначити лідера. Під час гри непомітно відбувається самовиховання та саморозвиток дитини.
Якщо педагогічні завдання ставляться відкрито, то часто діти їх сприймають насторожено. А в грі немає авторитартності, панує спільна діяльність, співпраця, співтворчість...